Recall pop vanwege schending privacy.

Speelgoedwinkels Bart Smit en Intertoys hebben een speelgoedpop uit de handel gehaald die mogelijk kinderen afluistert.

Dit heeft Blokker Holding, het moederbedrijf achter de speelgoedwinkels, laten weten. Het gaat om de pop My Friend Cayla van de fabrikant Genesis Toys. De pop analyseert geluid van kinderen en reageert daarop. Maar de pop zou ook informatie opslaan en naar data-analysebureaus sturen, die vervolgens de stemgeluiden kunnen gebruiken voor marketing.

Volgens de Noorse consumentenbond Forbrukerrådet schenden deze pop en de pop i-Que de privacy van kinderen en ook de Nederlandse consumentenbond keerde zich tegen de poppen. ‘We nemen privacy zeer serieus’, zegt een woordvoerder van Blokker Holding. ‘We hebben om opheldering gevraagd bij de fabrikant en uit voorzorg is het artikel uit de schappen gehaald.’

Analyse
‘Dit is nog maar het begin’, zegt Sjaak Brinkkemper, hoogleraar softwaresystemen aan de universiteit Utrecht. Hij voorziet dat spraaktechnologie nog veel meer groeit, waarbij consumenten hun radio met hun stem besturen en dat apparaten ook begrijpen wat iemand zegt. Dat gaat tot het niveau dat chatrobots zelfs telefoongesprekken kunnen voeren.

De technologie kan bijzonder praktisch zijn, maar de zorg ontstaat zodra de systemen op het netwerk komen. Een pop zou dan horen wat er wordt gezegd en het door kunnen geven als een bepaald woord opvallend vaak valt. Die informatie kan dan naar autoriteiten worden gestuurd, of naar bedrijven die hier hun marketing op kunnen aanpassen. ‘Als het apparaat aan internet hangt, kan alles doorgegeven worden. Daar ligt de ethische kwestie.’

Volgens de Noorse consumentenbond is bij de betreffende poppen de bescherming van de privacy niet goed vastgelegd in de algemene voorwaarden. De klachten liggen nu bij de Amerikaanse handelswaakhond Federal Trade Commission (FTC) en de Europese Unie. Het is nog niet onduidelijk wat de organisaties met de klachten gaan doen.

Reactie afwachten
Blokker zegt nu eerst af te wachten wat de reactie van de fabrikant is. Wat retourneren betreft wil de zegsvrouw niet op de feiten vooruit lopen.
De pop, die in de aanbieding €29,95 kostte, is al twee jaar verkrijgbaar. Naar schatting zijn er in Nederland enkele honderden verkocht. ‘Het was geen hardloper.’

0

Dit vind je misschien ook leuk